Το βάρος ενός καθαρότερου περιβάλλοντος καλούνται να σηκώσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες, με το τίμημα να είναι υψηλό και τους diesel κινητήρες – όπως φαίνεται – να πληρώνουν το… μάρμαρο

 

Από τις βαριές βιομηχανίες, αυτές του αυτοκινήτου είναι που επιδεικνύουν τη μεγαλύτερη περιβαλλοντική ευαισθησία. Προφανώς όχι γιατί απαρτίζονται από τους καλύτερους ανθρώπους που νοιάζονται για το μέλλον του πλανήτη μας, αλλά επειδή ο έλεγχος που ασκείται σε αυτές είναι ιδιαίτερα αυστηρός.

Στο άμεσο μέλλον αναμένεται μάλιστα να σφίξει ακόμα περισσότερο ο κλοιός, αφού οι προδιαγραφές ρύπων θα γίνουν ακόμα πιο αυστηρές τόσο για τους κινητήρες βενζίνης όσο και για τους diesel. Και ενώ αρκετά χρόνια πριν, τρεις σχεδόν δεκαετίες πίσω, οι diesel κινητήρες έδειξαν το δρόμο για πιο καθαρές μετακινήσεις και αναμφίβολα πιο οικονομικές, τουλάχιστον επί ευρωπαϊκού εδάφους και έξω από τα δικά μας σύνορα, τώρα φαίνεται να βρίσκονται σε αδιέξοδο, με την εξέλιξή τους να αγγίζει τα όρια. Όχι τόσο σε μηχανολογικό επίπεδο, αφού η εξέλιξή τους έχει ακόμα… ψωμιά, αλλά μάλλον αρκετά ακριβά για να τα αγοράσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Έτσι, η εξέλιξή τους δεν είναι αδύνατη, όσο, δαπανηρή και ασύμφορη αναλογικά με τα κέρδη που θα προκύψουν – ειδικά – από τα μικρά και πιο προσιτά οικονομικά αυτοκίνητα. Κατά συνέπεια τα λογιστήρια των εταιρειών δεν θα ανάψουν το πράσινο φως για την εξέλιξή τους, με το αποτέλεσμα να είναι προδιαγεγραμμένο. Ήδη η Renault ανακοίνωσε επίσημα ότι μέχρι το 2020 θα σταματήσει να εφοδιάζει τα μικρά της αυτοκίνητα με χαμηλού κυβισμού κινητήρες diesel, αφού δεν σκοπεύει να επενδύσει στην εξέλιξή τους, ενώ το δρόμο αυτό αναμένεται να ακολουθήσουν αρκετές ακόμα αυτοκινητοβιομηχανίες.

Και πώς να μην το κάνουν όταν μεγάλες αγορές όπως Γαλλία και Μ. Βρετανία έχουν επικηρύξει τα diesel έναντι μεγάλης αμοιβής, που μεταφράζεται σε ποσά απόσυρσης που αγγίζουν ακόμα και τα 10.000 ευρώ προκειμένου οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων diesel να τα αποσύρουν και να τα αντικαταστήσουν με άλλα διαφορετικής τεχνολογίας. Επιπλέον, σχεδιάζουν να εφαρμόσουν μέχρι το 2020 την απαγόρευση της εισόδου τους στο κέντρο των μεγάλων τους πόλεων όπως το Παρίσι και το Λονδίνο. Κάτι που θα ακολουθήσουν μέχρι το 2025 και άλλες πόλεις, μεταξύ αυτών και η Αθήνα, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα ο Δήμαρχος Γ. Καμίνης.

Από την άλλη, οι κινητήρες βενζίνης είναι πιο εύκολοι στο… σκάλισμα. Αξιοποιώντας μάλιστα την τεχνογνωσία που υπάρχει στα ράφια των εταιρειών από τους diesel μπορούν ακόμα πιο οικονομικά να πάνε αρκετά βήματα πιο πέρα, πληρώντας τις αυστηρότερες προδιαγραφές ρύπων που θα εφαρμοστούν τα επόμενα χρόνια. Έτσι, λογικά και ορθο(λογιστικά) η επόμενη γενιά των μικρών, προσιτών και οικονομικών σε κτήση μοντέλων θα εφοδιάζεται με μικρούς σε κυβισμό κινητήρες βενζίνης αφήνοντας στους diesel τις ανώτερες κατηγορίες όπου το κέρδος είναι μεγαλύτερο και ικανό να αποσβέσει το κόστος εξέλιξής τους.