Παλαιότερα τα πράγματα ήταν πιο ξεκάθαρα. Τα αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων αφορούσαν μόνο ένα μικρό μέρος του οδηγικού πληθυσμού, όσους δηλαδή επέλεγαν να αγοράσουν κάποιο πολυτελές sedan ή απλά, όσους ήταν μεγάλοι σε ηλικία και ήθελαν να αποφύγουν την καταπόνηση της μέσης τους από την επαναλαμβανόμενη πίεση του συμπλέκτη.

Οι εποχές αυτές όμως έχουν παρέλθει και πλέον, τα αργά και ανεπαρκή αυτόματα κιβώτια έχουν εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που όλο και περισσότεροι αγοραστές τα προτιμούν όταν επιλέγουν το νέο τους αυτοκίνητο, προκειμένου να εξασφαλίσουν οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου και ξεκούραστη οδήγηση!

Σε αυτό το άρθρο παραθέτουμε τα συν και τα πλην του κάθε κιβωτίου για να μπορείς να επιλέξεις πιο εύκολα το επόμενο σου αυτοκίνητο. Πάμε λοιπόν!

Χειροκίνητα κιβώτια

Ένα από τα βασικά πλεονεκτήματα των χειροκίνητων κιβωτίων σε σχέση με τα αυτόματα είναι το γεγονός ότι ο οδηγός μπορεί να έχει τον απόλυτο έλεγχο του αυτοκινήτου. Αυτός είναι μάλιστα και ο λόγος για τον οποίο οι λάτρεις της οδήγησης τα αναζητούν απεγνωσμένα. Η άμεση επικοινωνία με το όχημα και ο έλεγχος της ροπής, δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να εκμεταλλευτεί όλο το φάσμα των στροφών του κινητήρα, αποσκοπώντας φυσικά στη μέγιστη απόδοσή του.

Ως εκ τούτου, ένα αυτοκίνητο που εξοπλίζεται με χειροκίνητο κιβώτιο προσφέρει στον οδηγό τη μηχανική αίσθηση που λείπει από ένα αυτόματο, προσδίδοντας παράλληλα έναν fun-to-drive χαρακτήρα στο αυτοκίνητο.

Παρ’όλα αυτά το μηχανικό κιβώτιο δεν απευθύνεται μόνο σε όσους θέλουν να απολαμβάνουν μια ανόθευτη εμπειρία οδήγησης, αλλά και σε αυτούς που αναζητούν ένα αυτοκίνητο με οικονομική κατανάλωση καυσίμου. Αλλάζοντας τις σχέσεις των “ταχυτήτων” πρόωρα, όταν ο δείκτης του στροφόμετρου βρίσκεται ακόμα σε χαμηλά νούμερα, μπορείς να εξασφαλίσεις μειωμένη κατανάλωση και μεγαλύτερη αυτονομία στο ντεπόζιτο του αυτοκινήτου σου.

Είτε μιλάμε για καινούρια, είτε για μεταχειρισμένα, τα αυτοκίνητα με χειροκίνητο κιβώτιο έχουν φθηνότερο κόστος αγοράς και συχνά διατηρούν την αξία τους σταθερή. Η συντήρησή τους είναι απλή και σίγουρα πιο οικονομική σε σχέση με τα αυτόματα, ενώ δεν απαιτούνται ιδιαίτερα έξοδα για εργασία και ανταλλακτικά όταν παρουσιαστεί σε αυτά κάποια βλάβη.

Αυτόματα κιβώτια

Τα αυτόματα κιβώτια ξεχωρίζουν από τα χειροκίνητα λόγω του σχεδιασμού τους, τα οποία αντί για μηχανικό συμπλέκτη διαθέτουν υδραυλικά συστήματα που ονομάζονται μετατροπείς ροπής (torque converter). Σε γενικές γραμμές, η οδηγική εμπειρία ενός μέσου οδηγού στο κάθισμα ενός “αυτόματου” αυτοκινήτου είναι πιο ομαλή, πιο ντελικάτη και πιο εύκολη από ότι στα χειροκίνητα.

Ένα από τα κυριότερα μειονεκτήματα του αυτόματου κιβωτίου είναι ότι έχει μεγαλύτερο κόστος αγοράς. Αυτό εξηγείται κυρίως επειδή ο σχεδιασμός τους είναι περισσότερο πολύπλοκος από τα απλά μηχανικά κιβώτια και ως αποτέλεσμα έχουν μεγάλο κόστος κατασκευής.

Επίσης θα μπορούσε κανείς να τους προσδώσει ότι συχνά δεν μεταφέρουν με άμεσο τρόπο τη δύναμη του κινητήρα, όπως συμβαίνει στα χειροκίνητα, και πολλές φορές μπορεί να προκαλέσει αβεβαιότητα και άγχος στον οδηγό, κυρίως κατά τη διάρκεια μιας προσπέρασης. Βέβαια αυτό ισχύει κυρίως για τα αυτόματα κιβώτια παλαιότερης τεχνολογίας, τα οποία όμως στην αγορά μεταχειρισμένων, υπάρχουν σε αφθονία.

Όσον αφορά την κατανάλωση, τα κλασικά αυτόματα κιβώτια δεν είναι πιο οικονομικά σε σχέση με τα χειροκίνητα και ο λόγος βρίσκεται κυρίως στο αυξημένο τους βάρος και τη μεγάλη κατανάλωση ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία τους. Τέλος, το κόστος συντήρησης είναι και αυτό αυξημένο σε σύγκριση με το χειροκίνητο.

Αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη

Μια από τις τελευταίες εξελίξεις στα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι τα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη. Η Volkswagen τα ονομάζει “DSG”, η BMW “DCT”, η Alfa Romeo “TCT” η Porsche “PDK” και ούτω καθεξής. Σίγουρα θα έχεις ακούσει κάποιο από αυτά.

Τα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη διατηρούν την ομαλότητά τους στις αλλαγές των σχέσεων, ενώ παράλληλα δίνουν τη δυνατότητα στον οδηγό να επέμβει όποτε αυτός κρίνει απαραίτητο και να αλλάξει τις ταχύτητες χειροκίνητα, είτε μέσω του λεβιέ, είτε μέσω των paddles που βρίσκονται δεξιά και αριστερά από το τιμόνι.

Σε αντίθεση με τα κλασικά αυτόματα, τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη, όπως άλλωστε δηλώνει και η ονομασία τους, αντί για μετατροπέα ροπής χρησιμοποιούν δύο συμπλέκτες όπου ο ένας εμπλέκεται κατά την επιλογή μιας σχέσης, π.χ της πρώτης, και ο άλλος την ίδια στιγμή εμπλέκεται αυτόματα στην αμέσως επόμενη σχέση έτσι ώστε η αλλαγή να γίνει σε κλάσματα δευτερολέπτου.

Εξαιτίας αυτής της λειτουργίας, οι αλλαγές των σχέσεων πραγματοποιούνται αστραπιαία και το αυτοκίνητο “ξεδιπλώνει” τη δύναμη του κινητήρα πιο ομαλά από ότι στο παρελθόν. Παράλληλα, η λειτουργία τους απαιτεί λιγότερη ενέργεια, άρα και χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου.

Όπως όλα τα αυτόματα, έτσι και το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη κοστίζει ακριβά και για να αποκτήσεις ένα αυτοκίνητο με… “dual clutch” θα χρειαστεί να πληρώσεις κάτι παραπάνω, τόσο για την αγορά του, όσο και για τη συντήρηση.

Αυτόματα κιβώτια CVT

 

Ή αλλιώς… κιβώτιο συνεχούς μεταβαλλόμενης μετάδοσης. Το CVT λοιπόν είναι ένα αυτόματο κιβώτιο χωρίς γρανάζια και στη θέση τους υπάρχει ένας χαλύβδινος ιμάντας που συνδέει δύο τροχαλίες μεταβαλλόμενης διαμέτρου.

Με το πέρασμα των χρόνων τα CVT κιβώτια απέκτησαν κακή φήμη λόγω της αμφιλεγόμενης αξιοπιστίας τους, του αυξημένου θορύβου αλλά και της μη γραμμικής τους λειτουργίας. Σήμερα όλα αυτά βεβαίως αποτελούν παρελθόν και τα κιβώτια συνεχούς μεταβαλλόμενης μετάδοσης είναι πιο αξιόπιστα από ποτέ. Σε συνδυασμό με το μικρότερο κόστος παραγωγής σε σύγκριση με τα υπόλοιπα αυτόματα κιβώτια, τα CVT εξελίσσονται συνεχώς και αποτελούν άμεση “απειλή” για τα “γραναζωτά” αυτόματα κιβώτια.

Συνοψίζοντας…

Τα κλασικά αυτόματα κιβώτια με μετατροπέα ροπής έχουν κάποια πλεονεκτήματα, ειδικά αν ταξιδεύεις συχνά και διανύεις μεγάλες αποστάσεις, ωστόσο το μεγάλο κόστος αγοράς και το αυξημένο κόστος συντήρησης, αποτελεί μια κακή επιλογή για τους περισσότερους οδηγούς.

Τα αυτόματα κιβώτια διπλού συμπλέκτη αποτελούν μια πολύ ενδιαφέρουσα επιλογή, μιας και προσφέρουν χαμηλή κατανάλωση, γρήγορες αλλαγές και αυξημένη συμμετοχή του οδηγού. Ωστόσο κοστίζουν ακριβά και σε περίπτωση κάποιας βλάβης η επισκευή τους είναι ακόμα πιο ακριβή.

Τα κιβώτια συνεχούς μεταβαλλόμενης μετάδοσης (CVT) είναι τα λιγότερο ραφιναρισμένα στη λειτουργία τους, παράγουν περισσότερο θόρυβο (πράγμα που μπορεί να απογοητεύσει), αλλά σίγουρα είναι πιο αξιόπιστα από ότι στο παρελθόν.

Τέλος, τα χειροκίνητα κιβώτια προσφέρουν την ιδανική ισορροπία μεταξύ του παράγοντα fun-to-drive, της ευκολίας χρήσης και του μικρού κόστους συντήρησης. Συν το γεγονός ότι είναι πολύ δημοφιλή στην αγορά των μεταχειρισμένων πράγμα που σημαίνει ότι όταν ψάχνεις αυτοκίνητα, θα έχεις αρκετές επιλογές!

Πηγή:www.spotawheel.gr